Teren i organizacja badań

 Według T. Pilcha „Wybór terenu badań to przede wszystkim typologia wszystkich zagadnień, cech i wskaźników, jakie muszą być zbadane, odnalezienie ich na odpowiednim terenie, u odpowiednich grup społecznych lub w układach i zjawiskach społecznych i następnie wytypowanie rejonu, grup zjawisk i instytucji jako obiektów naszego zainteresowania.” (T. Pilch 1995, s. 178).

Badania przeprowadziłam w Miejskim Przedszkolu nr 4 w Bielsku-Białej przy ulicy Kazimierza Wielkiego 12. Przedszkole istnieje już od 40 lat. Obecnie znajdują się w nim 4 oddziały przedszkolne: 3-4-latki, 4-5-latki, i dwie grupy 5-6-latków. Ogółem do przedszkola uczęszcza 100 dzieci. Przedszkole oddalone jest od centrum miasta, położone jest na teranie dużego ogrodu, gdzie znajdują się urządzenia rekreacyjne, przyrządy gimnastyczne, piaskownice, brodzik, a to wszystko wśród dużej ilości zieleni. Sale zabaw są duże, funkcjonalne i bogato wyposażone. Przedszkole ma salę gimnastyczną, w której odbywają się również zajęcia rytmiczne oraz wszystkie uroczystości przedszkolne. Tradycją w naszym przedszkolu stało się to, że każdego roku z okazji zabawy karnawałowej i Dnia Dziecka nauczycielki przygotowują dla dzieci przedstawienie, w którym wcielają się w postaci różnych bohaterów. Ten rodzaj kontaktu z literaturą dziecięcą cieszy się powodzeniem wśród przedszkolaków.

W przedszkolu zatrudnionych jest 8 nauczycielek. W grupie maluchów 3-4-latków pracuje nauczycielka z 17 letnim stażem pracy, w naszym przedszkolu pracuje 4 lata, ma wyższe wykształcenie pedagogiczne. W grupie średniaków 4-5-latków pracują nauczycielki z 20 letnim i 22 letnim stażem pracy. Obie podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe na Uniwersytecie Śląskim. W grupie starszaków 5-6-latków pracuje nauczycielka z 16 letnim stażem pracy, w tym 11 lat w naszej placówce, ma wyższe wykształcenie pedagogiczne. Druga nauczycielka pracuje 10 lat w tym zawodzie, a od 1999 roku studiuje na Uniwersytecie Śląskim. W drugiej grupie starszaków 5-6-latków pracuje nauczycielka od 10 lat w tym przedszkolu, ma wyższe wykształcenie pedagogiczne i jest nauczycielką z 16 letnim stażem też w tej placówce, obecnie studiuje na Uniwersytecie Śląskim. Ja pracuję w grupie maluchów, mam 14 lat pracy z dziećmi, od 9 lat pracuje w Przedszkolu nr 4, obecnie podnoszę swoje kwalifikacje zawodowe na Uniwersytecie Śląskim. W tabeli nr 2 przedstawiłam charakterystykę nauczycieli przedszkola, w którym prowadziłam badania z uwzględnieniem: grup przedszkolnych oraz pracujących w nich nauczycielek, ogólnego stażu pracy i stażu w Przedszkolu nr 4 oraz obecnego wykształcenia.

Tabela nr 2. Charakterystyka kadry pedagogicznej Przedszkola nr 4.

Grupa przedszkolna Staż pracy Wykształcenie
Ogólnie W Przedszkolu nr 4
 a

Maluchy

b

17

 

14

4

 

9

Wyższe   pedagogiczne

 

SW- obecnie podnosi kwalifikacje zawodowe

 a

Średniaki

b

20

 

22

12

 

16

SWP- obecnie podnosi   kwalifikacje zawodowe

 

SWP- obecnie podnosi kwalifikacje zawodowe

 a

Starszaki   I

b

16

 

10

11

 

10

Wyższe   pedagogiczne

 

SW-   obecnie podnosi kwalifikacje zawodowe

 a

Starszaki   II

b

16

 

10

16

 

10

SWP- obecnie podnosi kwalifikacje zawodowe

 

Wyższe pedagogiczne

Na personel administracyjno-obsługowy placówki składają się: intendentka, 4 ważne oddziałowe, 3-osobowy personel kuchni i ogrodnik konserwator. Są to osoby z wieloletnim stażem pracy w przedszkolu. Nasze przedszkole jest jednym z 47 przedszkoli w naszym mieście.

Przeprowadzone przeze mnie badania odbywały się w następujących fazach:

I faza obmyślania koncepcji badań, trwała od marca 1999 do lutego 2000 roku;

II faza realizacji badań od lutego do czerwca 2000 roku;

III faza formułowania wniosków od października 2000 roku do maja 2001 roku.

Na fazę I składają się następujące działania: zapoznanie się z metodologią, studiowanie literatury, obmyślenie tematu, formułowanie hipotez i problemów badawczych, dobieranie metod, przygotowanie kwestionariuszy ankiety i wywiadu, sporządzenie arkuszy obserwacyjnych. Faza II to: przeprowadzenie obserwacji i wypełnianie arkuszy obserwacyjnych, przeprowadzenie wywiadu z dziećmi i rodzicami, analiza dokumentów. Faza III obejmuje: opracowanie zgromadzonego materiału badawczego i formułowanie wniosków. Całość zakończyłam w maju 2001 roku.

About these ads

Informacje pedagodzy
Pomagają pisać prace

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: