Cel i przedmiot badań

Każde badanie służy realizacji określonego celu. Celem badań jest dążenie do wzbogacenia wiedzy o osobach, rzeczach lub zjawiskach będących przedmiotem badań.

Celem badań pedagogicznych jest więc poznanie naukowe istniejącej realnie, empirycznie rzeczywistości społecznej, opis jakiegoś zjawiska, instytucji (szkoły, placówki opiekuńczo – wychowawczej, szpitala) lub jednostki. Oprócz funkcji poznawczej badania te spełniają również funkcje praktyczno użyteczne.1

Problem rozpoznawania dzieci alkoholików jest ważnym aspektem w pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczycieli i pracowników oświaty. Skuteczność tej działalności ma duży wpływ na rozwój oraz przyszłość dziecka. Wczesne wykrycie dziecka z rodziny alkoholika może bowiem uchronić je od pójścia w kroki rodziców, czyli od alkoholizmu.

Celem niniejszych badań jest więc wskazanie dzieci alkoholików w środowisku wiejskim. Badaniom poddano też problem stosunku dzieci do alkoholu i wpływ na te postawy środowiska rodzinnego.

Przedmiotem tych badań jest natomiast szkoła i jej środowisko.


1 W. Dutkiewicz, Praca magisterska. Przewodnik metodyczny dla studentów pedagogiki, Kielce 1996, s. 31-32.

One Response to Cel i przedmiot badań

  1. Dana pisze:

    Cele badań można podzielić na:
    1. Eksploracyjne:
    • dążenie do fundamentalnych faktów, zbiorowości i kwestii
    • tworzenie ogólnych intelektualnych obrazów badanych warunków
    • formułowanie i koncentrowanie się na problemach przyszłych badań
    • generowanie nowych idei, przypuszczeń, hipotez
    • określenie wykonalności prowadzonych badań
    • rozwijanie techniki pomiaru i opisu przyszłych badań
    2. Opisowe:
    • wytwarzanie szczegółowych, bardzo dokładnych opisów
    • odnoszenie nowych danych do znanych uprzednio
    • tworzenie zbioru kategorii i klasyfikacji typów
    • przejrzysta kolejność stopnia czy stadiów badania
    • dokumentowanie procesów czy mechanizmów przyczynowych
    • opisywanie podstaw kontekstu sytuacyjnego badań
    3. Wyjaśniające:
    • testowanie przesłanek i założeń teorii
    • wypracowywanie i wzbogacanie wyjaśnień teoretycznych
    • poszerzenie teorii nowych kwestii i problemów
    • wspieranie albo odrzucenie wyjaśnień poszczególnych przesłanek
    • wiązanie kwestii i tematów z ogólnymi zasadami
    • określenie, które z kilku wyjaśnień jest najlepsze

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: